2005 yılı İTÜ İşletme Mühendisliği mezunu, fikir avcısı, meraklı internet kurdu Özgür Alaz, bir süre Youthrep.com'da trendtakipçisi ve planlamacı olarak çalışmış. Şu an Yapı Kredi'ye pazarlama ve yeni trendler hakkında danışmanlık hizmeti veriyor. Ayrıca marketallica.wordpress.com ve marketallica.com'da pazarlama fikirlerini paylaşıyor...
Geçen hafta Arda Kutsal'la keyifli sohbetin ardından Özgür Alaz da bizlerleydi ve en son trendleri ve fikirlerini kendi iş planlarımızla e-fikrime başvuran biz yeni girişimcilerle paylaştı....
Tüm söyleşi tek bir cümle üzerinde yoğunlaştı: Platform yaratmak artık yeterli değil, Oyunlardaki mekanikleri web sitelerine entegre etmek lazım...
Peki hangi mekanikler bunlar, bilinçaltımıza yerleşmiş de iş hayatında bile bizi bırakmayan kavramlar?
- Toplayıcılık: Herşeye (silah, puan, para, ödül, vss) sahip olma hissi, hemen hemen bütün oyunlarda kullanılır.
oyunlardan bir kuple olarak warcraft: silah toplama; Futbol manager: şampiyonluklar toplama; civilization: şehir kurma, şehirleri toplayarak para biriktirme, Sincity: evini topluyorsun böylece arkadaşlarına gösteriş yapıyorsun, vs...
E-ticaret sitelerine bir göz atalım; Facebook & Myspace: arkadaş toplama; amazon.com: beğendiğin tavsiye ettiğin kitapları listeleme, Googlereader: sana ilham veren, beğendiğin yazıları bir yerde topluyorsun, vs..
Artık yeni bir platforma değil, yeni bir deneyime ihtiyaç var, sormamız gereken soru kendi iş planımıza toplayıcılık unsurunu nasıl entegre ederiz?
- Puanlama: Kullanıcıların ne yapmasını istiyorsak onları oraya yönlendirecek ödüller bulmalıyız.
Örneklerini bolca görüyoruz. Yine oyun sektöründen; warcraft'ta altın sayı alıp, seviye yükseliyor; Ogame'de rating sistemi var; Secondlife'da profilleri puanlanıyor, vs..
E-ticaret alanında yelp'in istediği şey insanlar bu siteye gelsin, yorum yapsın, cafeleri, restoranları değerlendirsin. Ödüllendirme kriteri olarak da insanlar değerlendirme yaptıkça site içinde statü kazanıyor.
Youtube'da 2 ödüllendirme şekli var. Bunlardan biri video'yu rate etme, bu aynı zamanda kontrolü de sağlıyor. İkincisi izlenme sayısı butonu .Videon ne kadar çok izlenirse, prestijin artıyor. Böylelikle daha da fazla video yüklüyorsun, çıkışın daha da zorlaşıyor, bağlılığın artıyor.
hot or not : tamamen oylamaya yönelik bir site, insanlar birbirini oyluyor ve en 'ler seçiliyor...bunun ödülü sitedeki popülerliğin artması
amazon.com: her bir ürün/kitap hakkında insanlar yorum yapabiliyor. Böylece insanların arzusu olan top 500, top 100'den biri seçilmek ve milyonlara kendisinin o konudaki uzmanlığını gösterebilme şansı
flickr: en ilginç fotoları bir sayfada listeliyor. böylece herhangi bir ödeme yapmadan sizi top listeye taşıyabiliyor.
- Geri Bildirim(notification):
civilization & OGame'de geri bildirim mekaniği oyunun radarı gibi görev yapar ve ne kadar iyi oynayıp, ne biriktirdin haber verir.
Facebook notification bu mekaniğin belki de en iyi örneklerinden biridir...(doğum günleri, fotoğrafına yapılan yorumlar, vs...)
- Etkileşim: İnsanların hangi bahaneyle sosyalleşmesini sağlayabilirim??'in en güzel cevabıdır
Facebook wall to wall bu mekaniğin en iyi örneklerinden biridir...
- Kişiselleştirme:
warcrafta, Secondlife'da, sincity'de kendi profil karakterini kendin yaratıyorsun, kendinden birşey buluyorsun ve o karaktare daha da bağlanıyorsun...
Myspace kişiselleştirmeye önem veren sitelerin başında geliyor. Herkes kendi sayfasının tasarımını , rengini bakground dizaynını vs kendi zevkine göre yapabiliyor...
Bu 5 kalemden sonrasında herşey apaçık ortada... İşin sırrı : "Yapılan iş planlarını platform olarak değil (çünkü dünyada çok fazla var), mekanikleri doğru şekilde kurgulayarak kullanıcı sayısını arttırmak, sitenin trafiğini arttırmak ve dolayısıyla geliri ve geri dönüşümü arttırmakta"
Sevgiler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder